Friday, December 7, 2012

Yangon, Myanmar Trip 3-7.Dec 2012

Kehidupan harian orang myanmar 

Kebudayaan orang Myanmar - leleki memakai sarung & selipar





 
Matahari terbit semasa perjalanan ke Kyaiktiyom Pagoda (Golden Rock)
Pemandangan pertengahan jalan ke Golden Rock awal pagi (0500-0520)



 The Golden Rock (Kyaik-htiyo or Kyaiktiyo), perched atop a cliff near Yangon, is one of the most sacred sites in Burma. The great boulder precariously balances on the edge of a cliff and is topped by a small stupa. An endless stream of pilgrims come to admire the sight and add squares of gold leaf to its surface.
Golden Rock, Myanmar



Lawatan Sambil Belajar ke Yangon,Myanmar.
Satu pengalaman yang amat bererti, sebelum Myanmar berkembang maju yang  masih ketinggalan seperti tahun 70-an Malaysia. Walau bagaimanapun Myanmar kini mengalami "era baru" . Myanmar telah mula berubah dan berkembang , dipercayai Myanmar akan pesat maju dalam beberapa tahun lagi kerana dengan adanya perubahan dari politik, ekonomi, sosial dan sebagainya. 

3 comments:

Unknown said...

budaya masyarakatnya yang gemar memakai kain sarung atau kat sana dikenali sebagai Longyi. Longyi merupakan sejenis kain yang diperbuat daripada kapas atau sutera yang panjangnya dari pinggang hingga ke buku lali.untuk pengetahuan, pakaian tersebut masih wajib digunakan di sekolah-sekolah tinggi, universiti dan kebanyakan tempat pekerjaan.

Unknown said...

Masyarakat Myanmar meyakini perubahan menuju arah yang lebih baik sedang diusung oleh pemerintahan Myanmar saat ini. Mereka berpendapat ada baiknya pemerintah diberi kesempatan untuk membuktikan komitmen untuk berubah dan mereformasi diri.

Unknown said...

Sekarang adalah masa yang sesuai bagi para pelabur Malaysia untuk datang melabur di Myanmar, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.Katanya, mereka yang tidak berbuat demikian kemungkinan akan ketinggalan di belakang para pelabur negara lain.
mereka yang tidak berbuat demikian kemungkinan akan ketinggalan di belakang para pelabur negara lain.Antaranya mengenai mata wang Kyat Myanmar dan langkah untuk mengadakan kerjasama dalam pembangunan estet sektor kelapa sawit dan getah di sebelah selatan negara itu